Gasten en collega's

Custos werkt regelmatig samen met gastmusici en andere collega's. 

Zo vindt er samenwerking plaats met Fiori di Folia, een renaissance- en barokdansgroep onder leiding van Dorothée Wortelboer.

Active Image

Aan een programma rond de Ode on the Death of Mr. Henry Purcell van John Blow (september 2005) verleenden de countertenors Frank Irving en Meindert Velthuis, en blokfluitiste Guus Vijftigschild hun medewerking.

Active Image

Sopraan Wil van Duijn is een vaste gast van Custos. Zij heeft zangles gehad bij Akke van der Valk en Jim Berben, en sinds ongeveer 15 jaar heeft ze les van Karin Joosen. Met haar ruime koorervaring heeft ze gezongen in allerlei grote en kleine ensembles. Momenteel maakt zij deel uit van Sorores Meae, een projectkoor dat gespecialiseerd is in 19/20e eeuwse muziek. Daarnaast is zij lid van het Toonkunstkoor Alkmaar. Als vaste gastzangeres van Custos verdiept Wil zich sinds een paar jaar tevens in kleinschalige cantates uit de barok, onder meer in werken van Alessandro Scarlatti en Handel.

Active Image

Barokvioliste Andrea van der Wilt heeft van 2006 tot 2008 deel uitgemaakt van Custos. Andrea begon in 2003, op 25-jarige leeftijd, met vioolspelen. In eerste instantie wilde ze Ierse traditionele muziek leren spelen, maar door haar vioolleraar, Hans Troost, kwam ze met de meest uiteenlopende muziekstijlen in aanraking, waaronder Zweedse en Franse traditionele vioolmuziek, old time country en muziek uit de renaissance en de barok. Van 2004 tot 2006 speelde ze naast viool ook altviool. Uiteindelijk, na twee en een half jaar les, besloot ze zich te concentreren op barokmuziek en stapte ze over op barokviool. Andrea heeft lessen gevolgd bij Hans Troost bij barokvioliste Mariëtte Holtrop.

Zij heeft bij Custos meegewerkt aan het programma met Fiori di Folia. Helaas is Andrea in 2008 geëmigreerd naar Spanje.

Active Image

Luitist Teun Lingeman hebben we ontmoet via ons initiatief 415-amateurs en hij heeft meegespeeld tijdens de concerten bij de pianowandeling in Edam en het Reinckenfestival in Deventer in 2011. Behalve luit speelt Teun ook théorbe en vihuela.

Teun studeerde klassiek gitaar bij Wim Pfister en was enkele jaren als gitaardocent verbonden aan de muziekschool in Castricum. In zijn jonge jaren speelde hij ook jazzmuziek en hij heeft met de Ceresband een LP opgenomen. Vanaf 1993 studeerde hij luit en theorbe bij Irene Thomas en Israel Golani. De laatste jaren is hij vooral actief als continuo speler en begeleider van zangers. Hij is vaste begeleider van de sopraan Saskia Eelman. Hij speelde in verschillende ensembles onder andere bij Con Piacere, Kwintessens, het Norg Consort en Custos. Hij deed mee aan verschillende operaprojecten in binnen- en buitenland, zoals Dido and Aneas van Purcell, La Daphne van da Gagliani, Orfeo van Monteverdi en andere projecten rond 16e - eeuwse componisten. Teun speelde als luitist bij de dansgroep Saltarello een dansgroep die zich specialiseert in dansen uit de 15e en 16e eeuw. Hij was te beluisteren bij een concert van vocaal ensemble Trajecti Voces uit Utrecht in een Carissimi / Monteverdi-project. Onlangs speelde hij met de theorbe continuo bij het vocaal ensemble Octagon bij een uitvoering van de Musikalische Exequien van Schütz.

Teun is continuo speler bij het Purcell kamerorkest in Amsterdam. In 2002 was hij solist bij een luitconcert van Vivaldi bij het Purcell kamerorkest. Als continuo speler speelde hij mee in de Johannes Passion en de Trauer Ode van Bach.

Cellist en viola da gambaspeler Jan-Joost van Walsum heeft ons ensemble versterkt bij het concert tijdens het Reinckenfestival in Deventer in 2011. Jan-Joost speelt al van zijn zevende cello, en heeft veel tijd doorgebracht in studentenorkesten in Groningen, met als hoogtepunt een tournee langs de grote concertzalen met het Nederlands Studenten Orkest. Jan-Joost: "Het is merkwaardig dat met het vorderen van mijn leeftijd mijn muzieksmaak zich steeds meer richt op de oudere muziek. Komt het verstand met de jaren, of komt de ouderdom met gebreken?".

Jan-Joost maakte met Custos zijn podiumdebuut op viola da gamba en bespande voor de gelegenheid zijn moderne cello met darmsnaren.